Олімпіади з біології

Всеукраїнська учнівська олімпіада з біології
10 клас

Завдання групи А

1.   Судини що взагалі не інервуються симпатичними нейронами :
А) вени;  Б) артерії;  В) капіляри;  Г) артеріоли;  Д) венули.
2. Тварина що має : змішану порожнину тіла, почленовані кінцівки , сегментоване черевце, трахейну дихальну систему , органи виділення мальпігієві судини  - належить до систематичної групи:
А) вищі раки;   Б) сінокосці;  В) кліщі;   Г) комахи.
3. У людини з каріотипом XXY :
А) синдром Дауна;
Б) синдром Патау;
В) синдром Шершевського-Тернера;
Г) синдром Кляйнфельтера.
4. Подвійне запліднення вперше описав:
А) М.Г.Холодний;   Б) І.І.Мечников;   В) С.Г. Навашин;  Г) І.І. Шмальгаузен.
5. Видільна система дощового черв’яка представлена:
А) скоротливими вакуолями;   Б) метанефридіями;  В) протонефридіями;
Г) нирками.
 6. Тварини , живляться шерстю ссавців це -….
А) епіфіти;  Б) детритофаги;  Б) мезофіти;  Г) малофаги.
7. Самовільне відкидання частин тіла у тварин:
А) автотомія;  Б) абісаль;  В) елізія;   Г) квота.
8. Підвищення концентрації прогестерона під час менструального циклу відбувається після:
А) дозрівання фолікули;   Б) регресії жовтого тіла;  В) овуляції;  Г) запліднення.
9. До ряду Парнокопитні належать:
А) свині, олені, зубри; жирафи, носороги;
Б) олені, зубри, свині, лосі, кулани, зебри;
В)  лосі жирафи, тапіри, носороги, олені;
Г)  бики, бегемоти, олені, антилопи, жирафи.
10. Рилізинг – фактори діють таким чином :
А) стимулюють секрецію травних ферментів у порожнину шлунково-кишкового тракту;
Б) регулюють виділення гормонів у кров’яне русло залозами внутрішньої секреції;
В) регулюють виділення тропних гормонів гіпофізу;
Г) впливають на вивільнення нейромедіаторів  у синоптичних закінченнях .
11. Однією з причин виникнення астигматизму  може бути:
А) вкорочене очне яблуко;   Б) збільшення кривизни кришталика;
В) нерівномірна кривизна рогівки;  Г) відшарування сітківки.
12. При повторюванні умовних подразників без підкріплення розвивається такий вид гальмування:
А) згашувальне ;   Б) запізнювальне ;  В) диференційоване;  Г) умовне.
13. Властивість уваги , що полягає в здатності людини затримуватись на сприйнятті об’єкта  - це ..
А) розподілення;  Б) стійкість;  В) концентрація;  Г) інтенсивність.
14.  Жири у молоці знаходяться у стані:
А) розчину;  Б) зв’язані з білками; В) твердому;  Г) емульсії.
15. Вибрати послідовність азотистих основ, іРНК яка  утвориться в наслідок процесу транскрипції молекули ДНК  такої будови:  АЦТ-АГЦ-ЦЦЦ-ГГЦ-ГАТ-ТТТ-АЦТ
А) УАЦ-АЦГ-ЦУЦ-АУГ-ГУА-ЦЦУ-УГЦ;
Б) ТГА- ТЦГ- ГГГ-ЦЦГ-ЦТА-ААА-ТЦА;
В) УГА-ААЦ-ЦУА-ЦУА-ААА-УГА-ЦАЦ;
Г) УГА- УЦГ-ГГГ-ЦЦГ-ЦУА-ААА-УГА.
16. Чорний, світлочутливий пігмент ока називається:
А) фукорцин;  Б) фусцин;   В) родопсин;   Г) йодопсин.
17. При недостатності вітаміну В6 спостерігається:
А) порушення зору і зменшення опірності інфекціям;
Б) захворювання шкіри та виникнення дерматитів;
В) кровоточивість ясен і зниження опірності організму інфекціям;
Г) порушення обміну фосфору і кальцію , виведення їх з кісток, порушення процесів окостеніння.
18. У результаті запліднення насінного зачатка утворюється:
А) плід;  Б) зародок;  В) насінина;  Г) сім’ядолі. 
19.  Центр ковтання розташований у:
     А) корі великих півкуль;  Б) довгастому мозку; 
     В) крижовому відділі спинного мозку;   Г) грудному відділі спинного мозку;
20. При недостатності Калію в організмі  людини спостерігається:
      А) карієс, ламкість кісток;   Б) анемія;  В) уповільнення росту, захворюмання очей, зниження імунітету;  Г) блювота. захворювання шлунково кишкового тракту, паралічі.




Завдання групи Б

1.   Які з перелічених тверджень є правильними?
А) Сила імпульсу залежить від величини збудження.
Б) Зі збільшенням сили збудження зростає число збуджених волокон;
В) Зі збільшенням сили збудження зростає швидкість передачі імпульсу.
Г) Швидкість передачі імпульсу залежить від наявності в нервів мієлінової оболонки.
Д) Швидкість передачі нервового імпульсу прямо пропорційна величині діаметра аксона.
2. До хрестоцвітних належать:
    А) акація жовта;  Б) люцерна посівна; В) тонконіг лучний;
    Г) граб звичайний;  Д) талабан лучний;  Ж) хрін звичайний;  З) перстач білий.
3. Вітаміни діють на біохімічні процеси в організмі таким чином:
А) посилюють обмін речовин, безпосередньо стимулюючи роботу генів;
Б) є коферментами в реакціях метаболізму;
В) беруть участь у механізмі збудження  нервового імпульсу  в процесі зору;
Г) беруть участь у процесах фібринолізу.
Д) беруть участь у процесі приєднання кисню до гемоглобіну.
4. Гормон глюкагон:
А) належить до поліпептидів;
Б) належить до стероїдів;
В) синтезується у жовтому тілі;
Г) синтезується острівцями Лангерганса;
 Д) регулює менструальний цикл;
5. До функцій таламуса належать:
А) терморегуляція;  Б) регуляція голоду/насичення;
В) регуляція кровообігу;   Г) регуляція довільних рухів; 
Д) передача сенсорної інформації до кори великих півкуль
6. Пейсмейкерами серця є:
А) синоатріальний вузол і зірчастий ганглій; 
Б) атріовентрикулярний вузол і зірчастий ганглій;
В) інтрамуральний ганглій і пучок Гіса;
Г) синоатриальний і атріовентрикулярний  вузли;
Д) паравертебральний і превертебральний ганглії
7. Якщо пуголовки одержують недостатню кількість йоду з їжею, то відбуваються такі зміни:
А) збільшення щитовидної залози;  Б) надсекреція тіреотропного гормону;
В) прискорення росту;  Г) прояв кретинізму;  Д) розвиток зупиняється на стадії личинки;  Є) збільшення гіпофізу.
8. До слухового аналізатора належать такі структури нервової системи:
А) трійчастий нерв;  Б) лицевий нерв;  В) скроневі ділянки кори великих півкуль; Г) потиличні ділянки кори великих півкуль; Д) медіальне колінчасте тіло таламуса; Є) лотеральне колінчасте тіло таламуса.
9. У побудові біологічних мембран важлива роль належить:
А) нейтральним жирам; Б) фосфоліпідам; В) холестеролу;  Г) глікогену;
 Д) хітину;  Є) целюлозі.
10. для повільнохвильового сну притаманно:
А) зниження електричної активності кори головного мозку;
Б) швидкі електрочастотні ритми активності;
В) рухи очей та напруження скелетних м’язів;
Г) виникає з періодичністю 70-120 хв.
Д) виникають сновидіння;
Є) пов'язаний з аналізом і обробкою інформації.
11. З перелічених провідних шляхів  спинного мозку висхідними є:
      А) спинномозково-таламічний шлях;    Б) кірково-спинномозковий шлях;
      В) передній спинномозково-мозочковий  шлях; 
       Г) задній спинномозково-мозочковий шлях;   Д) присінково-спинномозковий шлях.
12. Виберіть із переліку речовин білки:
      А) альбумін;  Б) пролін;  В) рибоза;  Г) віск;  Д) глікоген;  Є) фібрин. 
13. До ознак розвитку комах з  не повним перетворенням належать:
    А) личинка позбавлена крил;  Б) личинка має крила; 
    В) личинка загалом схожа на дорослу комаху; 
    Г)ротові органи личинки мають іншу будову ніж у дорослої особини; 
    Д) личинки живляться тією ж самою їжею що і доросла комаха
    Є) в циклі розвитку є стадія лялечки;  Ж) лялечка здатна до розмноження; 
    З) стадія лялечки відсутня.  
    14.  Незамінні амінокислоти для людини – це …
    А) метіонін   ;  Б) валін;  В) глютамін;  Г) аланін ;  Д) аргінін; Є) аспарагін;   
    З) тирозин; І) серин ;  К) цистеїн .
15. Неспецифічний клітинний імунітет забезпечується роботою:
     А) Т-хелперів   Б) Т-кіллерів     В) системи комплементу
      Г) В-лімфоцитів  Д)  макрофагів





Завдання групи В
Встановіть відповідність.

1.   Встановіть відповідність між певним класом типу Молюски та різними представниками.
І. Клас Черевоногі;                   ІІ. Клас Двустулкові;               ІІІ. Головоногі.
З,І,К                                              А,Є,Ж,Г                                         Б,В,Д
А) Жабурниця;  Б) Спрут тихоокеанський;  В) Кальмар;  Г) Тридактна;  Д) Амоніт;  Є) Корабельний черв;  Ж) Мідія;  З) Рогова котушка;  І) Каурі; 
К) Рапан.
2. Встановіть відповідність між типом плоду і відповідною рослиною:
   1) крилатий горіх;  2) зернівка;  3) стручечок;  4) коробочка; 5) ягода.

А) грицики  Б)тюльпан;  В) ковила; Г) конвалія Д) береза  Є) паслін чорний Ж) блекота  З) фіалка   І) часник;
1-д      2-в      3-а,       4-б; і; з         5-г,Є,ж

3.Встановіть відповідність між назвою гормона та залозою що його секретує:
1)  мелатонін;    2) окситоцин;  3) трийодтиронін;  4) інсулін;  5) адреналін; 
6) тестостерон;  7) глюкокортикоїди;  8) соматотропін.

А) щитовидна залоза;  Б) коркорвий шар наднирників;  В) мозговий шар наднирників;  Г) передня доля гіпофіза;  Д) задня доля гіпофіза;
 Є) острівці Лангерганса;  Ж) епіфіз; З) сім'янники; 
1-ж    2-д   3-а   4-є   5-в  6-з    7-б   8-г



4. Встановіть відповідність між мікро-елементом  і ознаками його дифіциту у рослини:
1)  Mg   2) І   3) Р  4) Fe   5) В


А) забарвлення верхніх листків стає блідо-зеленим або жовтим, поява білих плям між жилками згодом весь листок стає білим.


Б) поява на листках жовтогарячих плям,у середені яких тканина листка швидко відмирає, з утворенням бурих плям;
В) зниження стійкості до захворювань;
Г) рослини чорніють і відмирають в точках росту, молоді листки дрібні , сильно деформовані, квітки не утворюються.
Д) слабкий ріст; короткі тонкі пагониЮ передчасне опадання листків.




5. Якими літерами позначено наступні елементи цієї структури:
1) низхідне коліно петлі Генле,  
2) висхідне коліно петлі Генле,
4) приносна судина, 
5) виносна судина, 
6) збірна трубочка,
 7) дистальний каналець,
8) проксимальний каналець, 
9) капсула Шумлянського-Боумана,
10) клубочок Мальпігі.









Завдання групи С

Теоретичні запитання. ( за кожну правильну відповідь 10 балів )

1.  Деякі паразити можуть мати проміжного і остаточного хазяїна. Для якого з хазяїв паразит є найбільш небезпечним ? Обґрунтуйте свою думку.
2. Яке значення компенсаторних можливостей сенсорних систем? Наведіть приклади і обгрунтуйте.

3. Задача:  Структурний ген ( фрагмент молекули ДНК) містить 384 цитозинових нуклеотиди, що становить 20% від їх загальної кількості.  В екзонних ділянках цього гена закодовано білок, який складається з 120 амінокислотних залишків.
       1. Який нуклеотидний склад гена?
       2. Яка відносна молекулярна маса інтронних ділянок гена?
       3. Яка довжина зрілої іРНК?





Немає коментарів:

Дописати коментар

Цікава інформація та екскурсія у НЕНЦ

РМО вчителів біології